25.9.2023
FESTIVAALIJÄRJESTÄJÄ UNITED FESTIVALS OY:N KESÄ 2023 OLI ERINOMAINEN
Turkulaisen festivaalijärjestäjän United Festivals Oy:n kesä 2023 oli työntäyteinen, hyväntuulinen ja menestyksekäs. Yhtiö järjesti kuluneen kesän aikana yhdeksän kesäfestivaalia – pääasiassa Varsinais-Suomessa. Tapahtumissa kävi yhteensä lähes 90 000 asiakasta. Yhtiön liikevaihtoa kerrytettiin noin kuusi miljoonaa euroa ja liikevoitto oli historian paras.
UNITED FESTIVALS OY JÄRJESTI KESÄLLÄ 2023 YHTEENSÄ YHDEKSÄN FESTIVAALIA
United Festivals Oy:n festivaaleja järjestettiin kesällä 2023 Turussa, Salossa, Uudessakaupungissa, Naantalissa, Vihdissä, Forssassa, Liedossa, Raisiossa ja Laitilassa. Tapahtumat sujuivat järjestäen erinomaisesti ja muun muassa Turussa vuosittain järjestettävä Suomen vanhin kaupunkifestivaali DBTL teki tänä vuonna uuden nykymuotoisen tapahtuman kävijäennätyksensä 28 000 festivaalivieraallaan. Kyseistä tapahtumaa on järjestetty yhtämittaisesti jo vuodesta 1988 alkaen.
– ”Koronavuosien jälkeen tuntui siltä, että ihmiset halusivat jälleen pitää yhdessä hauskaa ja tulla viihtymään festivaaleille. Meidän yrittäjien mielestä kaikkein palkitsevinta olikin nähdä iloisia asiakkaita juhlimassa ja nauttimassa upeista kesäpäivistä”, kertoo United Festivals Oy:n hallituksen puheenjohtaja Henri Kulmala.
TAPAHTUMIEN JÄRJESTÄMISEN KESKIÖSSÄ SIISTEYS, VASTUULLISUUS JA HYVÄ MIELI
United Festivals Oy keskittyi kesän 2023 tapahtumissaan erityisesti yleiseen siisteyteen, vastuullisuuteen ja hyvän mielen tekemiseen.
– ”Se, miten asiakas kokee festivaalitapahtuman, on seurausta monista eri elementeistä. Kaikki lähtee johtamisesta ja ihmisistä. Hyvää fiilistä ja tekemisen meininkiä lähdetään rakentamaan johtoportaasta ja sama ajatusmalli tarttuu jokaiseen duunariin – rakentajista juomaroudareihin ja ravintolatyöntekijöistä artisteihin. Kaikki nämä ihmiset kierrättävät hyvää fiilistä niin, ettei se voi olla tarttumatta myös yleisöön”, kuvailee Henri Kulmala.
United Festivals Oy:n tapahtumissa nähtiin kesällä satoja työntekijöitä.
– ”Rekrytoimme jokaisen työntekijän itse haastattelujen kautta. Tämä työ aloitettiin alkuvuonna ja lopputulos oli häikäisevän upea. Kaikki eri toimintojen työntekijät olivat erinomaisen motivoituneita ja heidän hyvä fiilis auttoi meitä onnistumaan. Loimme yhdessä asiakkaille unohtumattomia elämyksiä. Jokainen työntekijä on myös meidän käyntikorttimme ja tärkeä esiintyjä festarikokonaisuudessa”, Kulmala jatkaa.
SOSIAALISEN MEDIAN KANAVAT VAHVASSA OSASSA MARKKINOINTIA
United Festivals Oy keskittyy tiiviisti sosiaalisen median kanavien laadukkaaseen sisällöntuotantoon. Yhtiön tapahtumia seuraa sosiaalisen median eri kanavien kautta yhteensä noin 160 000 henkilöä. Kuluneen markkinointikauden aikana noin 1,5 miljoonaa suomalaista kohtasi sosiaalisen median kanavissaan United Festivals Oy:n tapahtumien markkinointia ja yhteensä sosiaalisen median julkaisut keräsivät markkinointikauden aikana yli 20 miljoonaa näyttökertaa.
– “Festivaalit mielletään trendikkäiksi tapahtumiksi, joissa on tarjolla uusinta musiikkia sen hetken kuumimmilta artisteilta, mielenkiintoisia ruokapalveluita ja muuta miellyttävää oheistoimintaa. Myös markkinoinnin on pystyttävä vastaamaan uusimpiin trendeihin. Perinteisen markkinoinnin lisäksi digitaalinen markkinointi on erityisen suuressa osassa markkinointistrategiaamme ja pyrimme kaikilta osin toimimaan parhaimpamme mukaan, jotta kykenisimme kohtaamaan kaikki potentiaaliset festivaaliasiakkaat käytössä olevien eri markkinointikanavien kautta. Tänä vuonna tapahtumissamme nähtiin erinomaisia kävijämääriä mm. kahden kävijäennätyksen tehneen ja kahden upeasti läpi lyöneen uuden tapahtuman lukemien siivittämänä, joten koen markkinointiimme tekemiemme linjausten toimineen tänä vuonna oikein hyvin”, kertoo United Festivals Oy:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Lauri Ruotsalo.
United Festivals Oy:n festivaalit ovat esillä monipuolisesti sosiaalisen median eri kanavissa. Tapahtumia voi seurata mm. Facebookissa, Instagramissa, TikTokissa, X:ssä (ent. Twitter), YouTubessa ja Spotifyssä.
– “Kaikista tämän kesän tapahtumistamme on luotu upeat koostevideot eli aftermoviet. Kyseiset videot ovat nähtävillä tapahtumiemme sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi olemme julkaisseet myös yksittäisen hyvän mielen festivaalivideon, joka pitää sisällään kaunista kuvaa kesän tapahtumistamme ja tarjoaa mahdollisuuden palata vielä hetkeksi hienoihin festivaalitunnelmiin”, jatkaa Ruotsalo.
KESÄN 2024 FESTIVAALIEN VALMISTELUT OVAT JO KÄYNNISSÄ
United Festivals Oy:n kesän 2024 festivaalien suunnittelut ja valmistelut ovat jo käynnissä. Lähtökohtaisesti tulevien tapahtumien lista jäljittelee kesän 2023 ohjelmaa. Ensi kesän festivaalien tapahtumapäivät on jo julkaistu, mutta muita tapahtumiin liittyviä yksityiskohtia julkaistaan vasta myöhemmin.
– “Kesä 2023 oli erinomainen – tehdään ensi kesästä entistäkin mahtavampi”, päättää Henri Kulmala.
——————————
24.7.2023
FESTIVAALIJÄRJESTÄJÄ UNITED FESTIVALS OY TAKOO ENNÄTYSTULOSTA
United Festivals Oy järjestää tänä kesänä Suomessa yhdeksän kesäfestivaalia. Neljä menestyksekästä festivaalia on jo takana ja tällä viikolla vuorossa on Turussa Down By The Laituri -festivaali, joka on jo lähes loppuunmyyty. United Festivals on Suomen suurin yksityinen festivaalijärjestäjä ja tänä kesänä yhtiön järjestämällä yhdeksällä festivaalilla tulee olemaan yhteensä lähes 100 000 maksanutta asiakasta.
– ”Julkisuuteen on tullut tietoa festivaalijärjestäjien maksuvaikeuksista, mutta tämä tieto on pääasiassa harhaa ja kyseinen tieto koskee vain harvoja alan toimijoita. Pääasiassa ihmiset käyvät hyvin erilaisissa tapahtumissa, niin isoissa kuin pienemmissä ja käyttävät tarjolla olevia palveluja”, kertoo United Festivals Oy:n hallituksen puheenjohtaja Henri Kulmala.
– ”Koronavuosien jälkeen tuntuu siltä, että ihmiset haluavat taas pitää yhdessä hauskaa ja tulla kokoontumaan festivaaleille. Meidän yrittäjien mielestä kaikkein palkitsevinta onkin nähdä iloisia asiakkaita juhlimassa ja viihtymässä. Pyrimme jatkuvasti kehittämään toimintojamme monipuolisempaan suuntaan ja haluammekin tuottaa asiakkaillemme erilaisia uusia palveluja. Pelkkä kuuluisa esiintyjä on vain yksi ”työkalupakin” osa, jonka vuoksi tapahtumiimme tullaan. Olemme miettineet tarkkaan festivaalien jokaista osa-aluetta ja muun muassa rekrytoineet koko henkilökunnan itse haastattelujen kautta. Näin takaamme sen, että meillä on iloista ja hyvin palvelevaa henkilökuntaa – juuri sellaista kuin me haluamme. Myös henkilökuntamme on tärkeä esiintyjä, joka välittää iloista tunnelmaa asiakkaille”, jatkaa Kulmala.
– ”Korona-aikana saimme jonkin verran taloudellista tukea valtiolta, mutta viime vuonna me omistajat jouduimme pääomittamaan yritystämme, että saimme laskut maksettua eräpäivinä. Tänä kesänä olemme jo saaneet maksettua lainat omistajille takaisin ja tuloksesta tulee historiamme paras. Pyrimme käyttämään yhteistyökumppaneinamme alansa parhaita toimijoita ja yhteistyö on sujunut erinomaisesti”, Kulmala toteaa.
– “Nyt nautitaan kesästä ja eritoten festivaalikesästä!”
——————————